Engelbrektsmoderaterna bjuder in till paneldiskussion om psykisk ohälsa i Sverige!

Till skillnad från våra grannländer är psykisk ohälsa i Sverige på många sätt fortfarande en ’no go-zone’. Av tusentals kommun- och landstingspolitiker, samt 349 riksdagsledamöter vågar få tala om mental ohälsa. Detta har lett till att klyftan mellan svensk politik och psykiatrisk sjukvård har blivit allt större. Sammantaget hamnar psykisk ohälsa, ett växande samhällsproblem, i skuggan av andra frågor.

Psykisk ohälsa drabbar många och ligger i dag bakom mer än en tredjedel av sjukskrivningstal i Sverige. Den stigmatiserade samhällsdebatten om mental ohälsa påverkar människors möjligheter och chanser att söka vård tidigt. På det sättet kan man konstatera att stigmat och tabut kostar det svenska samhället miljoner i sjukskrivningar. Dessutom resulterar detta ofta i tusentals dödsfall som man annars kan förebygga. Det råder därför ingen tvekan om att mer öppenhet och större fokus på mental ohälsa bland politikerna skulle förbättra våra möjligheter att motverka den psykiska ohälsan.

Hur kan svenska politiker och psykiatriska sjukvårdsgivare minska de påverkbara hälsoklyftorna? Vad behövs det för insatser för att förbättra det svenska debattklimatet om psykiska ohälsan ur ett sociopolitiskt perspektiv?

Missa inte vårens mest gripande evenemang med gedigna talare och framstående experter i området.

Medverkande:
1. Andréa Ström (M) – ledamot i Stockholms stads kommunfullmäktige, vice ordförande i socialnämnden;
2. Antoinette Lundahl – medicinskt ansvarig överläkare, Norra Stockholms psykiatri, S:t Görans sjukhus;
3. Marie Ljungberg Schött (M) – sjukvårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting;
4. Martin Schalling – ordförande för svenska Psykiatrifonden, professor vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset;

Moderator:
Juras Stankievic (M) – styrelseledamot för Engelbrektsmoderaterna;

Antal platser är begränsat så missa inte chansen, anmälan sker via följande länk.

Vi bjuder på lättare förtäring och dryck!

Vid frågor är ni välkomna att höra av er till Juras Stankievic (M) – juras.stankievic@moderat.se